St. Hanshaugen

Denne uken var vi på St. Hanshaugen. Vi har besøkt Damstredet, Vår frelsers gravlund, Telthusbakken, Alexander Kjellands Plass, St. Hanshaugparken, Bislett og tilslutt Adamstuen. Her kommer den perfekte reiserute for denne bydelen, vi er innom alle strøkene og man får virkelig sett hvor fint St. Hans er!

Husk å følge oss på Instgram, Facebook og Tiktok for å få oppdateringer og se flere bilder og videoer fra vår dag.

Damstredet

Vi startet ruten vår på Damstredet. Dette er et gammelt og sjarmerende strøk i bydelen St. Hanshaugen. Damstredet er en smal gate som består av lave trehus, som kan minne om husene på Vålerenga og Kampen. Husene er fra perioden 1810 til 1860. Selveste Henrik Wergeland og billedhuggeren Ole Meyer har bodd her. De bodde i et av de første husene der, kalt Solberg. I dag er Solberg blitt tatt i bruk av en barnehage og husene rundt blir bebodd av privatpersoner.

Vår frelsers gravlund

Rett over veien fra Damstredet finner vi Vår frelsers gravlund. Dette er en svært kjent gravplass i Oslo. Her er noen av de mest kjente personene i Norge. Her ligger blant annet Henrik Ibsen, Bjørnstjerne Bjørnson, Munch og Camilla Collet begravd bare noen meter i fra hverandre. Vi også rivalene Henrik Wergeland og Johan Sebastian Welhaven har fått en liten kolle mellom seg.

Gravlunden ble først tatt i bruk i 1808, og allerede i 1911 var gravlunden full. Etter dette ble det bare opprettet nye gravsteder der festetiden hadde utløpt. Etter 1952 er det ikke opprettet flere gravsteder, men fra og med 2014 er det igjen mulig å få en urnegrav på Vår Frelsers gravlund.

Gravlunden har over 4500 bevaringsverdige gravminner som ikke blir fjernet etter festetiden for graven har gått ut. For å bevare gravlundens historiske særpreg er det ikke tillatt å sette opp gravminner i dagens design.

Dette var en svært spesiell gravgård som burde oppleves! De fleste gravene hadde høye spir/steiner, og man kunne se at jo større graven var jo mer kjent var personen. Vi så blant annet maleren Hans Gude sin grav. Den hadde en gigantisk steinvegg med port til graven. Under ser du graven til Henrik Wergeland.

Telthusbakken

Vi gikk så videre til noe som kan ligne på Damstredet, temmelig Telthusbakken. Telthusbakken befinner seg i området Gamle Aker. Stedet har fått sitt navn etter et telthus fra 1700- tallet som ble brukt som en militær magasinbygning. Veien starter ved Maridalsveien og strekker seg til Akersbakken. Husene der er små, ikke mer enn 2 etasjer og svært fargerike. Her finner du hus i alt fra lyseblå til rosa.

Viste du at da Edvart Much var ungdom malte han en del oljeskisser av blant annet Telthusbakken?

Alexander Kjellands plass

Etter vi hadde gått ned Telthusbakken tok vi turen opp til Alexander Kjellands plass. Her har man kjente «Tranen», som er Åpent baker på dagtid og Lofthuspizza på kveldene. Vi kan definitivt anbefale å stikke innom her på både dagtid og kveldstid! Alexander Kjellands er kjent for å være et veldig «ungt» sted hvor det bor mange studenter og unge mennesker. Det er tre høyere utdanningsskoler i området, Arkitekthøyskolen, Westerdals og Kunsthøyskolen i Oslo.

Her er det også mange barer som var populære, en gang i tiden, da de var åpne som Colonel Mustard, hvor du kan spille brettspill og danse nede i kjelleren. Pauls boutique er en liten bar som er veldig hyggelig å samles med vennene.

St. Hanshauparken

Vi gikk oppover Waldemar Tranes gate og gikk opp trappene ved Brandts gate til St Hanshauparken. Denne parken blir brukt mye året rundt og spesielt i sommer månedene. Her er det også veldig mange benker så man må ikke alltid sitte på gresset.

Historien med denne parken er at det het Mærrahaugen opp til begynnelsen på 1800-tallet. Da endret det naturlig navn til St Hanshauparken fordi det ble brukt mye under Sankt hans feiringene. Det var også denne parken som ga navnet til bydelen. Parken er kjent for bassenget og tårnet på toppen av haugen. Bassenget er et trykkreduksjonsbasseng og tårnet ble oppført for oppsynsmannen som skulle varsle om været.

I området rundt parken har mange fine kafeer og butikker, spesielt i Ullevålsveien. Vi gikk innom Pascal og Baker Hansen der, men har hørt mye bra om Java også. Det er bare å teste ut de forskjellige!

Ta med kaffen og sett deg eller gå tur i denne fine parken.

Bislett

Videre gikk vi ned Dalsbergstien og mot Bislett stadion. Denne veien her er veldig fin og man får se sjela til St. hans på denne ruta.

Bislett stadion er et idrettsanlegg som er i hjertet av Bislett. Rett ved siden av Bislett bad som er veldig ekslusivt og dyrt bad som er veldig estetisk fint på innsiden.

Vi vandret oppover Thereses gate og så inn til de fine antikk og bruktbutikkene som er oppover denne gata.

Her kan man gå inn sidegatene og finne mye fin arkitektur og koselige kafeer og barer. Anbefaler Godt brød i Thereses gate, den har litt mer plass enn den på Bislett.

Adamstuen

Helt på toppen av Theres gate kommer du til Adamstuen. Her finner du Oslo Raw som vi blogget om da vi besøkte bydel Frogner. Vi gikk litt bak mot Lindern og mot Adamstuen igjen. Vi fant oss frem til en til Åpent bakeri og valgte å gå nedover Ullevålsveien for å se på de fine herregårdene nedover der.

Denne turen bragte oss tilbake til St. Hanhauparken og dette vil vi si er den perfekte byturen igjennom bydel St. Hanshaugen. Man kan starte hvor man ønsker og gå i en stor sirkel eller vandre litt rundt om i de like strøkene. Man finner så mye historie her, og et lite tips i Oslo er å se etter de blå plakatene med en liten historie om hvem som bodde der før, eller hva som skjedde på denne plassen. Utrolig lærerikt!

Reiserute

Det er flere steder man kan begynne denne turen, vi begynte på Damstredet.

Buss: Ta 37 Nydalen til Nordahl Bruns gate, og følg stien opptil Damstredet 1.

Hvis du ønsker å begynne turen lenger inn i ruta vi hadde kan du ta bussen to – tre flere stopp til enten St. Hanshaugen eller Colletts gate.

Trikk: Ta 18 Rikshospitalet til Bislett eller Adamstuen og begynn ruta derfra.